
In de wereld van papier zijn enorm veel verschillende soorten beschikbaar. De benamingen zijn voor een leek soms moeilijk te begrijpen. In deze blog een uitleg over de 3 papiersoorten die Dekker standaard gebruikt en voorradig heeft.
1. Gesatineerd MC
MC staat voor machine coated. Dit betekent dat het ‘ruwe’ papier voorzien is van een gladde strijklaag tijdens het productieproces in de fabriek. Gesatineerd staat hierbij voor hoogglans. Dit is de meest gladde soort die we standaard aanbieden, hoewel er natuurlijk wel nog gladdere soorten beschikbaar zijn. Dit papier is met name geschikt voor het drukken van foto’s en kleurrijk drukwerk.
2. Halfmat of Silk MC
De termen Halfmat en Silk MC worden door elkaar gebruikt. Ook dit is een een MC soort, dus met een gladde bovenlaag, echter is deze soort voorzien van een zijdeglans toplaag. Hierdoor krijgt uw drukwerk iets mattere uitstraling. Deze soort voelt wat steviger aan dan gesatineerd papier. Zodoende is het een beetje de tussenhanger tussen de 3 standaard papiersoorten. Niet compleet mat, en niet compleet glans, maar een beetje van beide.
3. Houtvrij Offset
Dit is een matte papiersoort, die niet voorzien is van een toplaag. Het papier is goed beschrijfbaar en daarmee met name geschikt voor drukwerk waarop geschreven moet worden, zoals invulboeken, briefpapier en dergelijke.
Uiteraard hebben wij ook veel niet-standaard papiersoorten op voorraad. Benieuwd naar ons complete assortiment? Dan kunt u altijd vragen naar ons papierboekje. Hierin zitten alle monsters van soorten die we bij Dekker standaard voeren.
Het kiezen van een papiersoort is en blijft altijd een kwestie van smaak en voorkeur. Uiteraard staat ons team van experts graag voor u klaar om u hierin te begeleiden en te adviseren. Benieuwd naar de mogelijkheden? Informeer via (058) 233 00 00 of mail naar info@dekker.frl

Een goed drukbestand? Wat is dat eigenlijk, een drukbestand? In deze blog tips om een goed bestand te maken. Voor het gemak gaan we uit van een A-4 flyer.
1. Het bestandstype
Er zijn veel bestandsformaten die bruikbaar zijn om te printen op een ‘huis-tuin-en-keuken’ printer. Om een goede afdruk te krijgen op de professionele machines die wij gebruiken, is echter altijd een PDF-bestand noodzakelijk. Andere bestanden zijn niet of lastig te drukken.
2. Afloop
Wanneer u een pagina heeft die volledig rood moet worden, dan is het noodzakelijk dat u hieraan afloop toevoegt. Drukwerk wordt altijd nagesneden. Deze snijmachines zijn precies, maar kunnen soms een tiende van een millimeter afwijken. Wanneer u dan een rood vlak van precies A-4 heeft aangeleverd, kan het voorkomen dat er een witrand op uw drukwerk ontstaat. Dit wilt u natuurlijk voorkomen. Daarom vragen wij onze klanten om 2mm ‘afloop’ toe te voegen. Deze 2 millimeter rondom wordt er af gesneden, zodat er geen witrand ontstaat.
3. Resolutie
Altijd een lastig begrip, maar de vuistregel is als volgt. Een zwart-wit afbeelding moet een minimale resolutie hebben van 150 dpi, een kleuren afbeelding minimaal 300 dpi. Voor een product dat alleen van afstand bekeken wordt, is een lagere resolutie aanvaardbaar.
4. Formaat
Lever het bestand aan in het eindformaat van het product. Het is van belang dat u, in het programma waarin u werkt, initieel al dit juiste formaat kiest. Houd daarbij ook rekening met afloop.
5. Kleuren
Bij drukken gaan we meestal uit van CMYK-kleuren (Cyaan, Magenta, Yellow en Key (=zwart). Het is dus belangrijk dat u in uw bestand dit ook als zodanig heeft ingesteld en er geen ander kleurenschema is geselecteerd. Daarnaast is het mogelijk om in PMS-kleuren te drukken. Als dit het geval is, dient u ook deze PMS-kleur aan te geven in uw bestand.
6. Lettertypes
Lettertypes (fonts) dient u in te sluiten in uw PDF. Dit kunt u instellen in het programma dat u gebruikt. In elk programma werkt dit op een andere manier.
Waarom is dit noodzakelijk? Wanneer u lettertypes niet insluit, reizen deze niet mee bij het exporteren naar de PDF. Doet u dit wel, dan blijft het gekozen lettertype gewaarborgd, ook als dit niet bekend is op de ‘ontvangende’ computer.
Mocht u vragen hebben over het maken van een juist drukbestand, dan kan een van onze experts u wellicht verder helpen!

In de grafische industrie worden veel vaktermen gebruikt die voor menigeen onbekend of lastig te begrijpen zijn. Dit is ook het geval bij de diverse manieren van binden voor tijdschriften, magazines, boekwerken, etc. In deze blog geven wij graag een inkijkje in deze vaktermen.
1. Gehecht gebrocheerd.
Dit is de meest gebruikte bindwijze in de markt. Deze bindwijze maakt gebruik van 2 nietjes in de rug om de vellen bij elkaar te houden. De maximale dikte van het boekje is afhankelijk van de gekozen dikte van het papier. Bij deze bindwijze kan er ook met oognieten gewerkt worden. Dit is vooral handig als men het tijdschrift wil bewaren in een ordner of multomap.
2. Gelijmd gebonden
Hierbij worden de vellen van het binnenwerk rondom schoon gesneden waarna het boekblok in een omslag wordt gelijmd. Dit kan zowel in een papieren omslag (softcover) of in een kartonnen omslag (hardcover). Het boek krijgt hierdoor een rechte rug en heeft daarmee een andere, meer luxe uitstraling.
3. Genaaid gebonden
Dit is de sterkste bindwijze die er bestaat. De vellen worden eerst gevouwen, waarna deze door middel van garen aan elkaar genaaid worden. Dit maakt diverse katernen, die tezamen het boekblok vormen. De boekblokken worden daarna in het omslag gelijmd. Ook bij deze bindwijze kunnen twee soorten omslagen gebruikt worden. Als een boek veelvuldig gebruikt gaat worden, is deze bindwijze de beste optie.
4. Wire-O
Dit wordt ook wel een ringband of spiraalbinding genoemd. In het boekwerk worden gaten geboord, waarna hier vervolgens een Wire-O in gemonteerd wordt. De spiraalbinding wordt ‘dichtgeknepen’, waardoor het boekwerk afgesloten wordt. Een groot voordeel van deze bindwijze is dat het boekwerk altijd helemaal vlak kan liggen, doordat het geen frictie heeft in de rug.
Bent u benieuwd naar de mogelijkheden en wilt u weten wat we voor u kunnen betekenen? We adviseren u graag. Samen met u bereiken we het perfecte resultaat. Mail ons op info@dekker.frl of bel (058) 233 00 00.

Het einde van het jaar is weer in zicht. Dat betekent voor veel ondernemers dat er weer kerstkaarten verstuurd mogen worden. De terugkerende vraag is dan: wat doen we dit jaar? Gaan we voor hetzelfde thema als vorig jaar? Hebben we een ander idee? Wat spreekt mijn klanten aan?
In deze blog 5 inspiratietips voor kerstkaarten!
1. Gebruik een speciale papiersoort
U had een gouden jaar, een jubileum met een zilveren randje of een spectaculair jaar, wat u graag wilt delen met uw relaties.
Wat is er dan mooier dan een kerstkaart gedrukt op gouden, zilveren of een andere speciale papiersoort. Door keuze voor deze papiersoort geeft u uw kerstkaart automatisch een chiquere, luxere uitstraling, die bijdraagt aan de boodschap die u uit wilt dragen.
2. Gebruik laminaat
Een extra matte of glanzende uitstraling kan gecreëerd worden door het gebruik van laminaat. Dit is een dunne coating die we over uw drukwerk aanbrengen. Dit kan zowel 1- als 2-zijdig aangebracht worden. Uw drukwerk is extra beschermd en heeft een extra bijzondere uitstraling!
3. Gebruik een flitsend ontwerp
Vorig jaar een standaard ontwerp gekozen, of hetzelfde als vorig jaar? Pak eens uit met een flitsend ontwerp. Een van onze ontwerpers denkt graag met u mee in uw bedrijfssfeer om te komen tot een prachtig ontwerp wat uw kerstkaart echt úw kerstkaart maakt!
4. Denk eens aan een aparte vorm.
Een kerstkaart hoeft niet altijd een vierkant, rechthoekig, of staand formaat te hebben. We kunnen uw kerstkaarten ook bijvoorbeeld snijden in de vorm van een ster, kerstboom, of elke andere vorm die u graag wenst. Extra leuk om neer te zetten, wanneer uw klant hier bijvoorbeeld een hoek of tafel voor heeft ingericht in zijn of haar bedrijf.
5. Gebruik een speciale envelop
Een kerstkaart moet u natuurlijk versturen; waarom dan niet in een flitsende envelop! Een gouden envelop, een envelop met een structuurtje, verzin het, en onze experts gaan kijken wat er mogelijk is.
U ziet het, er zijn veel manieren om een mooie kerstkaart te maken. En… een bijzondere kerstkaart valt in elk geval wél op. Bent u benieuwd naar onze mogelijkheden? Bel ons op (058) 233 00 00 of mail ons op info@dekker.frl. Ons team van experts helpt u graag verder.

Foliedruk, een geweldige manier om uw drukwerk extra speciaal te maken!
In deze blog een inkijkje in het proces van foliedrukken. Hoe werkt het? En op welke producten is het mooi om dit toe te passen?
Wat is foliedruk?
Foliedruk betekent dat we met een laagje folie een gedeelte van uw drukwerk gaan bedrukken. Deze folie kan meerdere kleuren hebben. Vaak gebruikt en meest bekend zijn goud of zilver, maar er zijn ook andere kleuren beschikbaar. De folies kennen vaak een matte en een glanzende variant.
Hoe werkt foliedruk?
Eerst gaan we uw drukwerk ‘normaal’ bedrukken. Bijvoorbeeld met uw logo en bedrijfsgegevens. Vervolgens gaan we de geselecteerde folie op uw drukwerk aanbrengen. Hiervoor hebben we een zogenoemde clichévorm nodig. Dit is een vorm die de contouren van de te maken vorm aangeeft. Het cliché wordt in de drukpers gelegd. Deze wordt verwarmd en tegen het papier aangedrukt. De folie zit tussen het papier en de vorm, waardoor deze op het papier wordt gedrukt, in de vorm van het cliché.
Foliedruk is maatwerk
Het proces start met het maken van een juist drukbestand, waarbij een apart bestand voor de clichévorm gemaakt wordt. Dit is maatwerk en bij elke order verschillend. Onze experts weten alles van deze techniek en helpen u graag verder.
Foliedruk op een visitekaartje
Een visitekaartje is een veel voorkomend product waar foliedruk op wordt toegepast. Uw visitekaartje krijgt hierdoor een extra luxe en chique uitstraling. Deze uitstraling is niet alleen de eerste indruk bij uw klant, maar laat tevens een blijvende indruk achter.
Deze chique uitstraling kunt u ook toepassen op uw andere huisstijl-producten, zoals brief- en vervolgpapier, enveloppen, stickers, etc. Een mooie toevoeging aan uw drukwerk!
Bent u ook geïnteresseerd geraakt in foliedruk en benieuwd naar de mogelijkheden?
Informeer eens bij een van onze experts via (058) 233 00 00 of mail naar info@dekker.frl
BLOG